Δημοσίευσηαπό thealeko » Σάβ Μάιος 16, 2009 10:57 am
Παραθέτω αυτούσιο απόσπασμα από την ετήσια έκθεση ΑΣΕΠ 2008
Όποιος διαφωνεί ας εξηγήσει με λογικά επιχειρήματα το "γιατί".
Οι όποιες αναφορές σε κόμματα "τι έκαναν εκείνοι", "τι κάνουν αυτοί" είναι, ας μου επιτραπεί η έκφραση, τουλάχιστον υποτιμητική για όποιον την εκφέρει.
Π ρ ο ν ο μ ι α κ ή ε ξ α σ φ ά λ ι σ η ε μ π ε ι ρ ί α ς
Μία περαιτέρω δυσμενής παράμετρος των συμβάσεων έργου στο δημόσιο τομέα, που οδηγεί στην
καταστρατήγηση του ρόλου του ΑΣΕΠ, είναι η χρησιμοποίησή τους για την προνομιακή εξασφάλιση
εμπειρίας, η οποία μάλιστα πριμοδοτείται με προσαύξηση 50% της βαθμολογίας της στους διαγωνισμούς
πρόσληψης του δημόσιου τομέα που ελέγχονται από το ΑΣΕΠ. Η προσαύξηση αυτή προβλέφθηκε αρχικά
στο Ν. 3051/2002, ανερχόταν σε ποσοστό 40% και αφορούσε εμπειρία που αποκτήθηκε στον ίδιο φορέα
πρόσληψης. Στη συνέχεια επεκτάθηκε με το άρθρο 2 παρ. 1 του Ν. 3320/2005 σε κάθε εμπειρία που
αποκτήθηκε σε καθήκοντα της ίδιας ή παρεμφερούς ειδικότητας με αυτή της προκηρυσσόμενης θέσης,
με σχέση εργασίας ή σύμβαση έργου, σε οποιονδήποτε φορέα του δημόσιου τομέα που υπάγεται στον
έλεγχο του ΑΣΕΠ, και το ποσοστό της από 40% ανήλθε στο 50% υπό τον όρο ότι ανέρχεται συνολικά σε
τουλάχιστον 24 μήνες (συνεχόμενους ή μη). Ορίσθηκε δε με την ίδια διάταξη ότι, για την εφαρμογή του ως
άνω εδαφίου, προσαύξηση στη βαθμολογία για το κριτήριο της εμπειρίας συνεπάγεται και ο χρόνος
συμμετοχής σε προγράμματα που χρηματοδοτούνται από εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους ή
συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα οποία δυνάμει προγραμματικών συμβάσεων ή
κοινών υπουργικών αποφάσεων υλοποιούνται στους ΟΤΑ μέσω δημοτικών ή κοινοτικών επιχειρήσεων ή
ανωνύμων εταιρειών της τοπικής αυτοδιοίκησης. Τέλος, με το άρθρο 24 παρ. 8 του ίδιου νόμου ορίστηκε
ότι για την εφαρμογή των άρθρων 17 (προσλήψεις με γραπτούς διαγωνισμούς), 18 (προσλήψεις με σειρά
προτεραιότητας) και 21 (προσλήψεις εποχικού προσωπικού) ως χρόνος εμπειρίας θεωρείται και η
συμμετοχή στα προγράμματα απόκτησης εργασιακής εμπειρίας (STAGE) του ΟΑΕΔ, ενώ με την παρ. 3
του άρθρου 2 αυτού προβλέφθηκε ότι οι ως άνω ρυθμίσεις ισχύουν για προκηρύξεις που θα εκδοθούν
μέχρι 31η Δεκεμβρίου 2007 και για χρόνο εμπειρίας που αποκτήθηκε από το 1990 μέχρι τις
23.2.2005 (χρονολογία δημοσίευσής του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως).
Οι παραπάνω ρυθμίσεις μπορούν να δικαιολογηθούν από την ανάγκη πριμοδότησης και
«μονιμοποίησης» μέσω διαγωνισμών του ΑΣΕΠ των συμβασιούχων εκείνων οι οποίοι, αν και διέθεταν
προϋπηρεσία τουλάχιστον 24 μηνών στο δημόσιο τομέα με σχέση εργασίας ή με συμβάσεις έργου που
υπέκρυπταν συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας, δεν συγκέντρωναν και τις λοιπές προϋποθέσεις που
απαιτούνταν σωρευτικά για τη μετατροπή των συμβάσεών τους αυτών σε συμβάσεις αορίστου χρόνου
σύμφωνα με το άρθρο 11 του Π.Δ. 164/2004 (ΦΕΚ 134/Α/19.7.2004), που θεσπίστηκε για τη
συμμόρφωση της Ελλάδας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 1999/70/ΕΚ. Όμως, ενώ με τις πάγιες διατάξεις
των άρθρων 5, 6 και 7 του διατάγματος αυτού απαγορεύθηκε ρητά η μετά την ισχύ αυτού σύναψη
διαδοχικών συμβάσεων εργασίας που υπερβαίνουν σε διάρκεια τους 24 μήνες και η μελλοντική
μετατροπή των συμβάσεων αυτών σε συμβάσεις αορίστου χρόνου και θεσπίστηκαν αυστηρές και
αποτελεσματικές κυρώσεις για την περίπτωση παραβίασης των περιορισμών αυτών, ακολούθησε το
άρθρο 11 παρ. 3 του Ν. 3613/2007, σύμφωνα με το οποίο οι ως άνω διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 2
του Ν. 3320/2005 (για προσαύξηση της βαθμολογίας της εμπειρίας κατά 50%) εφαρμόζονται για την
αξιολόγηση υποψηφίων οι οποίοι θα συμμετάσχουν σε διαδικασίες διορισμού ή πρόσληψης σε φορείς του
δημόσιου τομέα που υπάγονται στον έλεγχο του ΑΣΕΠ βάσει προκηρύξεων που θα εκδοθούν μέχρι την
31.12.2010 και για χρόνο εμπειρίας που αποκτήθηκε από το 1990 μέχρι και την ημερομηνία
έκδοσης κάθε προκήρυξης.
ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
83
Πλέον, μετά τη διάταξη αυτή, υποψήφιοι που απέκτησαν εμπειρία σε οποιονδήποτε φορέα του
δημόσιου τομέα και σε χρόνο πολύ μεταγενέστερο της ισχύος του Π.Δ. 164/2004 μπορούν, με
βάση την ως άνω προνομιακή μεταχείριση ή με βάση τη συμμετοχή τους σε προγράμματα
STAGE, να προσέλθουν με εξασφαλισμένη σχεδόν την επιτυχία τους σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ,
λόγω της αδυναμίας των λοιπών υποψηφίων να τους συναγωνισθούν σε μόρια τα οποία εκείνοι
απέκτησαν με την ανάθεση σε αυτούς δήθεν έργου που υποκρύπτει εξαρτημένη εργασία ή λόγω της
συμμετοχής τους σε προγράμματα STAGE, διαδικασίες δηλαδή οι οποίες δεν ελέγχονται από το ΑΣΕΠ. Οι
φορείς όχι μόνο επωφελούνται από τις διατάξεις αυτές για την εμπειρία που αποκτήθηκε στο δημόσιο
τομέα ή από συμμετοχή σε προγράμματα STAGE, αλλά προκειμένου να διευκολύνουν περισσότερο την
πρόσληψη τέτοιων υποψηφίων –που συνήθως έχουν αποκτήσει την εμπειρία τους στους ίδιους τους
φορείς που προκηρύσσουν το διαγωνισμό πρόσληψης– αξιώνουν για τις προκηρυσσόμενες θέσεις
εμπειρία που προσιδιάζει απολύτως στις θέσεις που απασχολήθηκαν οι «συμβασιούχοι» τους, έτσι ώστε
να περιορίζονται στο ελάχιστο οι πιθανότητες επιτυχίας άλλων υποψηφίων (αξιομνημόνευτες είναι οι
περιπτώσεις όπου θεσπίστηκαν «φωτογραφικές» μοριοδοτήσεις συμβασιούχων [ΟΑΕΔ, ΚΕΠ] με
νόμους που ψηφίστηκαν ομόφωνα από όλες τις πτέρυγες της Βουλής [βλ. πρακτικά Βουλής,
Η' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ, ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΒ', ΣΥΝΟΔΟΣ Α', ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΙΖ', Τετάρτη 24 Οκτωβρίου
2007]). Μάλιστα εμφανίστηκαν προς έγκριση και προκηρύξεις που αναγόρευσαν τέτοιες εξειδικευμένες
εμπειρίες ως τυπικό προσόν διορισμού, για το σίγουρο αποκλεισμό άλλων υποψηφίων. Το ΑΣΕΠ φρονεί
ότι οι διατάξεις που προβλέπουν ότι η βαθμολογία εμπειρίας που αποκτήθηκε στο δημόσιο τομέα
με συμβάσεις έργου ή συμμετοχή σε προγράμματα STAGE προσαυξάνεται κατά 50% πρέπει να
καταργηθούν άμεσα και ότι επιπλέον πρέπει να αποφεύγεται η χρησιμοποίηση της εμπειρίας ως
τυπικού προσόντος διορισμού, γεγονός που καταλήγει να παραβιάζει την αρχή της ισότητας
έναντι των υποψηφίων εκείνων που δεν έχουν τη δυνατότητα να προσλαμβάνονται με συμβάσεις
έργου ή να μετέχουν σε προγράμματα STAGE, όπου η επιλογή γίνεται εκτός διαδικασιών του
ΑΣΕΠ. Ειδικά για την εμπειρία που αποκτάται σε προγράμματα STAGE πρέπει να παρατηρηθεί
επιπλέον ότι είναι μάλλον πλασματική, αφού οι εργαζόμενοι αυτοί περισσότερο μαθητεύουν και
λιγότερο απασχολούνται σε πραγματική εργασία.