Ειδησεογραφικό Δίκτυο :: Εκπαίδευση Εργασία Επιχειρηματικότητα

Forum | Mobile | SiteMap | RSS | Διαφήμιση | Επικοινωνία 

Αρχική » Καριέρα » ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΔΗΜΟΣΙΟ - ΝΠΙΔ » Δελτία Τύπου
Ημερομηνία: 15/12/2013

ΣΥΡΙΖΑ

Φόρος άρπα - κόλα

A+ A-    Αποστολή Εκτύπωση   

Σχεδόν ενάμισης χρόνος πέρασε από τότε που η κυβέρνηση (τριμερής τότε) ξεκίνησε να διαβουλεύεται στο εσωτερικό της για τον νέο νόμο που θα αντικαθιστούσε το περιβόητο «Χαράτσι» και τον ΦΑΠ. Ο νέος νόμος που παρουσιάστηκε είναι προϊόν τόσο προσεκτικής μελέτης… που μόνο το τελευταίο διάστημα ανασκευάστηκε εκ βάθρων αρκετές φορές. Μάλιστα, στο απόγειο του συνεχούς πάρε - δώσε μεταξύ του υπουργείου Οικονομικών και των βουλευτών της συμπολίτευσης, λίγο έλειψε να αποφασιστεί η συνέχιση της είσπραξης του χαρατσιού από την ΔΕΗ.

Φόρος που επιτείνει την υπερφορολόγηση των φτωχών και μεσαίων στρωμάτων
Από έναν φόρο σχετικό με τα ακίνητα σε μια χώρα με εξαιρετικά άδικη κατανομή των φορολογικών βαρών όπως η Ελλάδα θα περίμενε κανείς το αυτονόητο. Δηλαδή, το κράτος να ενισχύσει τα έσοδα του ζητώντας από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα να συνεισφέρουν περισσότερο και να κυνηγηθούν όσοι έχουν συσσωρεύσει τα χρόνια της ανάπτυξης τεράστιες περιουσίες, με δεδομένο ότι αρκετές από αυτές συνδέθηκαν με φαινόμενα φοροδιαφυγής. Εξάλλου, αυτό είναι το πνεύμα των φόρων περιουσίας που υπάρχουν και σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Αντιθέτως, η κυβέρνηση με τον ΕΝΦΙΑ επιτείνει την αδικία στο φορολογικό σύστημα. Εντύπωση προκαλεί δε ότι αυτός ο νόμος με τόσο άδικο επιμερισμό βαρών έρχεται να κατατεθεί από την κυβέρνηση στον απόηχο των αντιδράσεων που είχαν προκαλέσει οι δηλώσεις του υπ Οικονομικών σχετικά με την υπερφορολόγηση. Φαίνεται πως αποτελεί στρατηγική στόχευση της κυβέρνησης αυτός ο άδικος καταμερισμός των βαρών.

1) Δεν προβλέπεται αφορολόγητο όριο και δεν προστατεύεται η μικρή ιδιοκτησία. Ο βασικός φόρος του ΕΝΦΙΑ είναι ο 1ος φόρος που θα προσομοιάζει με το χαράτσι και από τον οποίο θα βεβαιωθεί ο κύριος όγκος των φόρων (2,6 δις από τα 3,2 δις). Αυτός θα επιβάλλεται από το πρώτο τετραγωνικό μέτρο, ξεχωριστά για κάθε ανίκητο και χωρίς ουσιαστικά να προβλέπονται εξαιρέσεις. Ο συνδυασμός τεκμηρίων διαβίωσης, ύψους ετησίου εισοδήματος (9.000 ανά οικογένεια συν 1.000 ευρώ για κάθε παιδί) και υποχρέωσης μη οφειλής προς την εφορία ουσιαστικά αποκλείει κάθε δυνατότητα εξαίρεσης από τον νόμο. Πρόκειται για εμπαιγμό της κυβέρνησης. Ένας παντρεμένος άνεργος με αμάξι επταετίας 1.000 κυβικών και σπίτι 50 τμ δεν καλύπτεται, (οι μόνοι που απαλλάσσονται του νέου νόμου στα ακίνητα είναι όσοι δεν τους πιάνει το τεκμήριο για τα ακίνητα, δηλαδή όσοι δεν έχουν ακίνητο). Με λίγα λόγια, ακόμη και ο φτωχός έλληνας ιδιοκτήτης ενός μικρού σπιτιού που κατοικεί ο ίδιος θα πληρώσει τον φόρο.

2) Η κλίμακα του κύριου φόρου για τα κτίρια και τα αγροτεμάχια έχει αρνητική προοδευτικότητα. Οι συντελεστές του φόρου μειώνονται όσο αυξάνεται η τιμή ζώνης. Στην χαμηλότερη τιμή ζώνης έως 500 ευρώ το τετραγωνικό ο συντελεστής είναι κοντά στο 0,8 και μειώνεται σχεδόν στο 0,2 για τιμή ζώνης πάνω από 5.000 ευρώ. Αυτή η δομή των συντελεστών του φόρου οδηγεί στο φορολογούνται πιο σκληρά οι λαϊκές συνοικίες σε σχέση με τις ακριβές. Οι συντελεστές είναι ακόμη πιο άδικοι στην φορολόγηση των αγροτεμαχίων. Εκεί οι συντελεστές στις ακριβές περιοχές είναι πολλές φορές μικρότεροι σε σχέση με τους συντελεστές των φτηνότερων περιοχών. Πριμοδοτούνται, δηλαδή, όσοι κατέχουν τα λεγόμενα φιλέτα.

3) Φοροελαφρύνεται σκανδαλωδώς η πολύ μεγάλη ακίνητη περιουσία. Στην κλίμακα του συμπληρωματικού φόρου (αυτόν που θα βεβαιώσει 600 εκ), δεν περιλαμβάνεται η ανώτερη κλίμακα 2% του ΦΑΠ για περιουσίες άνω των 5.000.000 Ευρώ, που ίσχυε μέχρι σήμερα. Έτσι κάτοχος ακίνητης περιουσίας 10.000.000 € θα πληρώσει συμπληρωματικό φόρο 93.600 € ενώ  το 2013 πλήρωνε ΦΑΠ 144.400 €. Δηλαδή με τον νέο φόρο θα πληρώσει 50.800 € (ή 35%) λιγότερα!!!
Φόρος γεμάτος παράλογα που στοχεύει στην είσπραξη

1) Στηρίζεται σε αντικειμενικές αξίες που δεν έχουν καμία σχέση με τις σημερινές πραγματικές αξίες. Να σημειωθεί ότι το τελευταίο διάστημα δημοσιεύτηκαν έρευνες μεσιτικών γραφείων που διαψεύδουν τον κ Στουρνάρα σε σχέση με το επιχείρημα του ότι σε ενδεχόμενο επανακαθορισμό των αξιών θα χρειάζονταν να ανεβούν οι αντικειμενικές αξίες στις λαϊκές συνοικίες. Σχεδόν σε όλες τις περιοχές οι σημερινές εμπορικές αξίες υπολείπονται των αντικειμενικών.
2) Επιβαρύνονται σημαντικά οι μονοκατοικίες με οικόπεδο και τα αγροτεμάχια με σπίτια.  Πέρα από το κτίριο, θα επιβάλλεται επιπλέον φόρος και στο οικόπεδο ή στο αγροτεμάχιο που βρίσκεται το ακίνητο. Οι επιβαρύνσεις, ιδιαίτερα στην επαρχία θα είναι υπέρογκες, αφού οι μονοκατοικίες που βρίσκονται στο κέντρο της αγροτικής περιουσίας είναι ο κανόνας στα χωριά.

3) Η Κυβέρνηση ψεύδεται όταν ισχυρίζεται ότι το τελικό σχέδιο επιβάλλει μικρότερες επιβαρύνσεις στα αγροτεμάχια σε σχέση με το αρχικό σχέδιο. Ενώ μείωσε τον φόρο βάσης στο 1€/στρέμμα, διπλασίασε τον συντελεστή για τις μονοετείς καλλιέργειες που ίσχυε στο προσχέδιο εξομοιώνοντας τες με τις δεντροκαλλιέργειες (π.χ. σιτάρι βαμβάκι δηλαδή την κατηγορία αγροτεμαχίων που είναι η πλειοψηφία ο φόρος βάσης ξεκινάει από τα 2€/στρεμ.), με συνέπεια εν τέλει να προκύπτουν σημαντικές επιβαρύνσεις για την πλειονότητα των αγροτεμαχίων σε σχέση με το προσχέδιο. Για παράδειγμα, χωράφι 50 στρεμμάτων στην Καλαμπάκα με το προσχέδιο του νόμου επιβαρύνονταν με 90 ευρώ και με το τελικό σχέδιο επιβαρύνεται με 121 ευρώ.

4) Είναι ένας φόρος με ελάχιστη ανταποδοτικότητα. Και αυτό σε αντίθεση με τις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες όπου, ό φόρος ακίνητης περιουσίας ή περιουσίας εν γένει, κατευθύνεται σε συγκεκριμένες ανταποδοτικές δαπάνες, και κυρίως αποτελεί πόρο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Φόρος εναντίον της ελληνικής ιδιοκατοίκησης

Ο νέος φόρος ακινήτων θα συσσωρεύσει νέα ληξιπρόθεσμα χρέη στα ήδη υπερχρεωμένα νοικοκυριά, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών, θα βεβαιωθούν 3,24 δις για να εισπραχτούν 2,65 δις περίπου. Συνεπώς θα δημιουργηθούν 600 εκ νέα ληξιπρόθεσμα χρέη, με 2 στους 10 φορολογούμενους να μην μπορούν να πληρώσουν. Δυστυχώς, υπάρχουν και άλλες πράξεις τις κυβέρνησης που υποσκάπτουν τη μικρή ιδιοκτησία. Η πρωτοβουλία της κυβέρνησης για μείωση του φόρου μεταβίβασης (σε περίοδο που η αγορά είναι παγωμένη), η αδράνεια της για το αυξανόμενο ενδιαφέρον των distress funds για αγορά των δικαιωμάτων είσπραξης των δανείων των νοικοκυριών και η εξαγγελμένη σταδιακή άρση της απαγόρευσης πλειστηριασμών δημιουργούν θεσμικό υπόβαθρο για πλήρη ανατροπή του φαινομένου του υψηλού ποσοστού ιδιοκατοίκησης στη χώρα μας.

Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με τη φορολόγηση της περιουσίας έχει κατατεθεί εδώ και αρκετούς μήνες στη διάθεση της ελληνικής κοινωνίας για διαβούλευση. Περιλαμβάνει καταγραφή σε περιουσιολόγιο και με σύγχρονες πραγματικές αξίες του συνόλου της περιουσίας των ελλήνων πολιτών (όχι μόνο ακινήτων), πρόβλεψη υψηλού αφορολόγητου ορίου, έντονη προοδευτικότητα της κλίμακας  και φορολόγηση στο σύνολο της περιουσίας και όχι ανά ακίνητο. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται ότι τα φτωχότερα κλιμάκια θα απαλλαγούν εντελώς ή θα επιβαρυνθούν λίγο, ενώ τα ανώτερα κλιμάκια θα φορολογηθούν περισσότερο και επιπλέον και για μέσα αποθησαύρισης που ως τώρα απαλλάσσονταν.


Διαδώστε το άρθρο


 


Diorismos Social
Diorismos.gr στο Facebook Diorismos on Facebook Diorismos.gr στο Twitter Diorismos.gr on Twitter



Αρχική » Καριέρα » ΕΥΡΥΤΕΡΟ ΔΗΜΟΣΙΟ - ΝΠΙΔ » Δελτία Τύπου
Καθορισμός προσόντων ανά κλάδο και ειδικότητα, κριτηρίων, μοριοδότησης και διαδικασίας πρόσληψης του προσωπικού από την ΑΕΜΥ ΑΕ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ
Το ΤΕΕ στηρίζει τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων και την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Εκδηλώσεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους
ΠΕΥΦΑ
Για την αδειοδότηση φορέα πιστοποίησης προγράμματος σπουδών για την Αστρολογία
Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.
Το Νέο ΔΣ του Διόφαντου
ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ