Ειδησεογραφικό Δίκτυο :: Εκπαίδευση Εργασία Επιχειρηματικότητα
Forum | Mobile | SiteMap | RSS | Διαφήμιση | Επικοινωνία 
Αρχική » Καριέρα » ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ » Εξετάσεις
Ημερομηνία: 23/06/2011

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Θέματα επιλογής διευθυντών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - ερωτήσεις 1 έως 20

A+ A-    Αποστολή Εκτύπωση   

1. Περιγραφή

‘Έχει παρατηρηθεί ότι η πλειονότητα των διευθυντών των σχολείων αποστέλλει στο γραφείο εκπαίδευσης στατιστικά στοιχεία και δεδομένα των σχολικών μονάδων, τα οποία δεν είναι απολύτως ακριβή (πχ αριθμός μαθητών, τμημάτων, βαθμός κάλυψης του ωραρίου των εκπαιδευτικών κλπ). Το φαινόμενο έχει λάβει διαστάσεις επιδημίας με αποτέλεσμα η ηγεσία του υπουργείου να λαμβάνει αποφάσεις βασιζόμενη σε ανακριβή στοιχεία. Η έλλειψη αξιοπιστίας στα στατιστικά στοιχεία συμβάλλει σημαντικά στη διασπάθιση των διαθέσιμων για την παιδεία πόρων (οικονομικών και ανθρώπινων).

2. Περιγραφή

Τα νηπιαγωγεία λειτουργούν διοικητικά αυτόνομα από τα Δημοτικά Σχολεία στα οποία «φιλοξενούνται». Η ηγεσία του Υπουργείου προβληματίζεται να προχωρήσει στην διοικητική ενσωμάτωση των νηπιαγωγείων στα Δημοτικά σχολεία και με σχετική εγκύκλιο σας ζητά να προτείνετε ή όχι την διοικητική ενσωμάτωση των νηπιαγωγείων στα Δημοτικά σχολεία.

3. Περιγραφή
Σας καταγγέλλεται από γονείς μαθητών που φοιτούν στο σχολείο σας  ότι κατά την ώρα της Φυσικής Αγωγής δεν γίνεται μάθημα και ο εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής επιτρέπει στους μαθητές «να κάνουν ότι θέλουν, να πάρουν μπάλα, να συζητούν, να τρώνε ή να κάνουν βόλτες». 

4. Περιγραφή:
Διευθυντής σχολικής μονάδας έχει πληροφορηθεί ότι στο σχολείο που έχει πρόσφατα τοποθετηθεί το κλίμα μεταξύ των εκπαιδευτικών και του προηγούμενου διευθυντή δεν ήταν θετικό. Μάλιστα, έχει πληροφορηθεί ότι και οι σχέσεις του Συλλόγου Γονέων με τους εκπαιδευτικούς δεν ήταν και τόσο καλές και γι’ αυτό αρκετοί εκπαιδευτικοί είχαν ζητήσει μετάθεση. Ο νέος Διευθυντής επιθυμεί να εργαστεί σ’ ένα θετικό κλίμα κι έτσι σκέφτεται να έχει μια σειρά από συνεδρίες με το προσωπικό του σχολείου του για να ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν τις ιδέες τους σχετικά με το σχολείο, τις δυνατότητες και τις αδυναμίες καθώς και στρατηγικές για τη βελτίωση της λειτουργίας του.

5. Περιγραφή:
Σε έρευνα που διεξήχθη στο σχολείο  σας διαπιστώθηκε ότι κατά την τελευταία τριετία  δεν παρουσίασε ένδειξη ανανέωσης και ανάπτυξης δραστηριοτήτων, ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες προκλήσεις. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως δεν είχε αναληφθεί από κανένα νέο πρόγραμμα, π.χ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας. Επίσης δεν παρατηρήθηκε εισαγωγή καινοτομιών στο σχολείο, αν και λειτουργεί «μια χαρά», όπως διαβεβαιώνουν οι εκπαιδευτικοί. Κεντρικά ζητήματα στις συνεδριάσεις του συλλόγου διδασκόντων ήταν η πειθαρχία των μαθητών, οι μέτριες επιδόσεις τους και η καθαριότητα στο σχολείο.

6. Περιγραφή:
O νέος Διευθυντής της σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι   το σχολείο του έχει εισαγάγει  νέα προγράμματα  π.χ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Μουσειακής Αγωγής μέσα στα τελευταία τρία χρόνια. Ταυτόχρονα όμως, διαπίστωσε ότι η επικοινωνία με τους γονείς και με την ευρύτερη κοινότητα ήταν αποσπασματική και χωρίς προγραμματισμό. Αυτό το κατάλαβε στις πρώτες επαφές με τους σύλλογο γονέων, ο οποίος του παραπονέθηκε ότι τα παιδιά  είναι αποκομμένα και ότι οι εκπαιδευτικοί  είναι αδιάφοροι ως προς τις εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών και ότι τίποτε καινούριο δεν γίνεται στο σχολείο.

7. Περιγραφή:
O νέος Διευθυντής της σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι έχουν αυξηθεί τα περιστατικά βανδαλισμού σε βάρος της σχολικής περιουσίας και του διδακτηρίου την ώρα που το σχολείο δεν βρίσκεται σε λειτουργία. Σε σύσκεψη με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου κατάλαβε ότι υπεύθυνοι δεν είναι μαθητές αλλά «εξωσχολικοί». Οι εκπαιδευτικοί ανέφεραν ότι χρόνια τώρα προσπαθούν να πείσουν για να τοποθετηθούν συστήματα ασφάλειας και περίφραξης στα σχολεία, αλλά κανείς δε συμφωνεί γιατί το κόστος είναι υπερβολικό και πέραν των δυνατοτήτων των σχολικών επιτροπών.

8. Περιγραφή:
Ως νέα διευθύντρια του σχολείου  λαμβάνεται την εξής επιστολή από γονείς του σχολείου σας:

Αγαπητή Διευθύντρια,

Ως γονείς μαθητή του σχολείου σας θέλουμε να θέσουμε υπόψη σας κάποια προβλήματα που έχουμε εντοπίσει στην τάξη στην οποία φοιτά ο γιος μας. Οι παρατηρήσεις μας προέρχονται κυρίως από τις συνομιλίες που είχαμε με το γιο μας, ο οποίος μας ανέφερε ότι η εκπαιδευτικός συστηματικά χρησιμοποιεί φράσεις όπως, «είστε βλάκες», «είστε ανόητοι» και «η συμπεριφορά σας είναι χειρότερη και από ενός παιδιού δύο χρονών». Εάν δεν γίνει κάτι σύντομα θα παρέμβουμε άμεσα και εμείς και άλλοι γονείς.

9. Περιγραφή:
Η έρευνα στα θέματα Εκπαιδευτικής Διοίκησης έχει αναδείξει ότι ένας εκπαιδευτικός ηγέτης πρέπει να έχει συγκεκριμένο όραμα. Στο νέο σας σχολείο, διαβάσατε κάτι που άφησε ο προηγούμενος διευθυντής: «πάντα είχα ένα όραμα για το πώς θέλω να είναι το σχολείο μου, όταν εγώ δεν θα είμαι εδώ. Το βασικό για μένα είναι να νιώθουν όλοι δημιουργικοί και να ανανεώνουν το αναλυτικό πρόγραμμα με δικές τους καινοτομικές ιδέες. Μάλιστα, το κυριότερο είναι όλοι, εκπαιδευτικοί και μαθητές, να νιώθουν ασφάλεια να δοκιμάζουν και να αισθάνονται ότι κανείς δεν θα τους επιπλήξει για τα λάθη, αλλά θα τα χρησιμοποιήσουν ως μαθησιακές ευκαιρίες».

10. Περιγραφή:
Η έρευνα στα θέματα Εκπαιδευτικής Διοίκησης έχει αναδείξει ότι υπάρχει στατιστικώς σημαντική θετική σχέση μεταξύ της επιμεριστικής ηγεσίας (η ηγεσία που διαμοιράζεται και ασκείται μεταξύ πολλών) από τη μια και την ονομαζόμενη «ακαδημαϊκή αισιοδοξία» των εκπαιδευτικών (η αίσθηση των εκπαιδευτικών ότι μπορούν να καταφέρουν σχεδόν τα πάντα στον ακαδημαϊκό τους χώρο έχοντας εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και τις ικανότητές τους, δηλαδή την αίσθηση της αυτοεπάρκειάς τους).

11. Περιγραφή:
Η έρευνα στα θέματα Εκπαιδευτικής Διοίκησης αναφέρει ότι οι διευθυντές σχολείων που επιτυγχάνουν υψηλά εκπαιδευτικά επίπεδα στα σχολεία τους, επιδεικνύουν (μεταξύ άλλων) τα εξής γνωρίσματα: Έχουν βαθειά σκέψη, στοχασμό και είναι διά βίου μαθητές. Bρίσκουν χρόνο να στοχαστούν για τις πράξεις τους. Έχουν τη βαθιά πεποίθηση ότι μπορούν να επηρεάσουν πολύ περισσότερο από μια ηγετική θέση παρά από άλλη θέση στο σύστημα. Είναι ριψοκίνδυνοι και δεν φοβούνται να "εκφράσουν τις βαθύτερές τους σκέψεις" με άνεση. Αρκετές φορές ριψοκινδυνεύουν και παίρνουν αποφάσεις ακόμα και ενάντια στις οδηγίες του Υπουργείου ή παίρνουν πρωτοβουλίες χωρίς τη ρητή έγκριση της προϊσταμένης αρχής.

12. Περιγραφή:
Όπως αναφέρει ένας Διευθυντής σχολικής μονάδας, όταν πρωτοδιορίστηκε, επικρίθηκε η όλη διοικητική του τακτική ως ιδιαίτερα αυστηρή και ως εκ τούτου πέρασε πολύ δύσκολες καταστάσεις με την ευρύτερη σχολική κοινότητα (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές). Φέτος επιθυμεί τα πράγματα να είναι διαφορετικά. Γι’ αυτό, διανύοντας τώρα τον τρίτο χρόνο υπηρεσίας του, υιοθέτησε μια επιφυλακτική στάση προσπαθώντας να κρατήσει μακριά τα αρνητικά σχόλια της κοινότητας. Ακόμα και τα οικονομικά θέματα τα χειρίζεται με φειδώ, για να μην κατηγορηθεί για σπατάλη. Δεν πιέζει κανέναν, δέχεται εισηγήσεις και προσπαθεί να είναι δίκαιος στις αποφάσεις του. Για κάθε του ενέργεια όμως, σκέφτεται πρώτα την αντίδραση των γονιών.

13. Περιγραφή:
Η εκπαιδευτική έρευνα αναφέρει ότι η ανάγκη για συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών ολοένα θα μεγαλώνει. Oι επιστημονικές και τεχνολογικές πληροφορίες τώρα διπλασιάζονται κάθε 3 χρόνια περίπου και ο καθένας μας είναι πιθανό να αλλάξει σταδιοδρομία ή επάγγελμα περίπου 5 έως 7 φορές κατά τη διάρκεια της επαγγελματικής ζωής του. Συνεπώς, η γνώση και η εμπειρία με ένα μεγάλο εύρος ικανοτήτων τοπικής διοίκησης (όπως είναι η ανάπτυξη και ο χειρισμός του προϋπολογισμού του σχολείου, οι διοικητικές λειτουργίες, η ανάπτυξη και ο έλεγχος του αναλυτικού προγράμματος, κτλ.) θα καταστούν απαραίτητες.

14. Περιγραφή:
Για να προωθήσει τις αλλαγές που επιθυμούσε, ο διευθυντής ενός  σχολείου  ακολούθησε μια συγκεκριμένη διαδικασία. Αρχικά είχε συναντήσεις με γονείς, με μαθητές και με εκπαιδευτικούς, ώστε να δημιουργήσει ένα θετικό κλίμα. Στη συνέχεια, προσπάθησε να αλλάξει τους κανονισμούς στα θέματα πειθαρχίας των μαθητών. Σε συνεδρία προσωπικού μερικοί εκπαιδευτικοί αντέδρασαν αρνητικά και δεν αποδέχονταν καμιά αλλαγή. Σύμφωνα με το διευθυντή, αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι αυτή η ομάδα εκπαιδευτικών διοικούσε άτυπα το σχολείο για αρκετό χρονικό διάστημα με συνέπεια κανένας διευθυντής να μην μπορεί να διευθύνει το σχολείο χωρίς τη δική τους υποστήριξη.

15. Περιγραφή:
Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα δείχνει ότι οι διευθυντές σχολείων επιδρούν κυρίως έμμεσα στα μαθησιακά επιτεύγματα των μαθητών τους μέσω των εξής παραγόντων:
• Δίνουν μεγάλη έμφαση στην επίτευξη υψηλών ακαδημαϊκών επιπέδων
• Αξιολογούν τη διδασκαλία και μάθηση που συμβαίνει στα σχολεία τους
• Δημιουργούν συνεργατικές ομάδες εκπαιδευτικών
• Δίνουν πληροφορίες σε όλο το προσωπικό σχετικά με τις γενικές επιδόσεις των μαθητών του σχολείου
• Παρέχουν ευκαιρίες για εξωσχολικές δραστηριότητες των μαθητών τους

16. Περιγραφή:
Η διεθνής εκπαιδευτική έρευνα δείχνει ότι η εμπιστοσύνη και η αίσθηση εμπιστοσύνης μεταξύ του προσωπικού, των μαθητών και της διεύθυνσης είναι πολύ σημαντικά στοιχεία για να μπορεί ο διευθυντής με άνεση να προωθεί ένα σύστημα συμμετοχικής ηγεσίας και δημοκρατικού πλουραλισμού στο σχολείο. Όμως, για να δημιουργηθεί αυτή η εμπιστοσύνη απαιτούνται ικανότητες διάγνωσης και κατοχής συναισθηματικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας από μέρους του διευθυντή, καθώς επίσης και μια βασική ικανότητα να συνδέει την εξουσία που του δίνει η θέση του με την προσωπικότητά του.

17. Περιγραφή:
Στο Λύκειο στο οποίο είστε Διευθυντής  οι μαθητές, με απόφαση της γενικής συνέλευσης, έχουν προχωρήσει στην κατάληψη  του σχολείου και αποχή από τα μαθήματά τους. Από την επαφή σας με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και από τις πληροφορίες που συγκεντρώνετε προκύπτει ότι οι καταλήψεις έχουν μάλλον «εθιμοτυπικό» χαρακτήρα, αφού οι μαθητές δεν έχουν συγκεκριμένα αιτήματα και επικαλούνται προβλήματα ήσσονος ή άνευ σημασίας για τη συνέχιση των κινητοποιήσεών τους. Προκύπτει επίσης ότι οι μαθητές υποκινούνται από συγκεκριμένες δυναμικές μειοψηφίες μαθητών και ότι για τη λήψη των αποφάσεων των μαθητών δεν έχουν τηρηθεί οι προβλεπόμενες δημοκρατικές διαδικασίες. 

18. Περιγραφή:
Σύμφωνα με έρευνες στο εκπαιδευτικό μας σύστημα εντοπίζονται στοιχεία «χαλαρής συνοχής», όπως για παράδειγμα σε σχέση με τη διδακτική μεθοδολογία που προτείνεται (π.χ. μετωπική διδασκαλία, μέθοδος project) ή σε σχέση με την εφαρμογή καινοτομιών (π.χ. ευέλικτη ζώνη) ή σε σχέση με τις αντιδράσεις και τις επιρροές που ασκούνται από το περιβάλλον σε μεταρρυθμιστικές προσπάθειες (π.χ. συνδικαλιστική κάλυψη ή και παρώθηση σε άρνηση εφαρμογής νομοθετικών ρυθμίσεων ή καινοτομιών).

19. Περιγραφή:
Σε συνεδρίαση που συγκαλέσατε με τους εκπαιδευτικούς του σχολείου σας για την αντιμετώπιση ενός συγκεκριμένου προβλήματος (αντιμετώπιση κρουσμάτων ενδοσχολικής βίας), και μετά από σχετική συζήτηση, με βάση την πληρέστερη δυνατή πληροφόρηση που μπόρεσαν να εξασφαλίσουν όλοι οι μετέχοντες, προσδιορίστηκε το πρόβλημα, αναπτύχθηκαν εναλλακτικές προτάσεις, επελέγη η προσφορότερη λύση και ελήφθη μια ομόφωνη απόφαση. Είναι όμως γνωστό ότι η εφαρμογή και ο βαθμός υλοποίησης μιας απόφασης είναι το κρίσιμο κριτήριο που τη χαρακτηρίζει ως καλή απόφαση ή ως μια καλή πρόθεση. Διότι πάντα υπάρχουν παράγοντες (π.χ. δαπάνες, συνθήκες περιβάλλοντος κ.ά.) που επηρεάζουν ή εμποδίζουν την επίτευξη του επιθυμητού αποτελέσματος. 

20. Περιγραφή:
Σε σχολείο της Ξάνθης εκπαιδευτικός έκανε παρατήρηση στη μαθήτρια Κ. Μ. γιατί κατ’ επανάληψη δεν έφερνε στο σχολείο το βιβλίο των μαθηματικών. Μετά το συμβάν, και κατά τη διάρκεια του μαθήματος, η μαθήτρια ζήτησε από τον εκπαιδευτικό να πάει στην τουαλέτα. Τότε επισκέφθηκε το γραφείο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, που στεγάζεται σ’ ένα μικρό χώρο στο ισόγειο του σχολείου και εξέφρασε το παράπονό της για το συμβάν στην αντιπρόεδρο του Συλλόγου που βρισκόταν την ώρα εκείνη στο γραφείο του Συλλόγου Γονέων. Η εν λόγω κυρία ανέφερε το γεγονός με γραπτή αναφορά της στον Διευθυντή του σχολείου.

Διαδώστε το άρθρο


ΠΡΟΒΕΒΛΗΜΕΝΟΙ ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
  Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Οικονομικής και Κοινωνικής Πολιτικής E-Learning
 


Diorismos Social
Diorismos.gr στο Facebook Diorismos on Facebook Diorismos.gr στο Twitter Diorismos.gr on Twitter



Αρχική » Καριέρα » ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ » Εξετάσεις
Θέματα επιλογής διευθυντών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - ερωτήσεις 21 έως 40
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Θέματα επιλογής διευθυντών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ερωτήσεις 21 έως 40
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Θέματα επιλογής διευθυντών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης - ερωτήσεις 1 έως 20
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Θέματα επιλογής διευθυντών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ερωτήσεις 1 έως 20
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Διαγωνισμός 2008, Θέματα "Κλάδου ΠΕ16.01 Μουσικής"
ΑΣΕΠ